Sankcje dla księgowych

Nowe przepisy, nowe sankcje Nowe przepisy podatkowe obowiązujące podatników od 2019 roku oznaczają dla księgowych konieczność zapoznania się nie tylko ze zmianami prawa, ale również z systemem nowych sankcji pieniężnych. Urzędnicy nałożą bowiem kary pieniężne na podatników za dane błędne lub niezgodne ze stanem faktycznym w prowadzonych księgach czy składanych deklaracjach. Jeśli błąd w deklaracji… Czytaj dalej »

Biała lista podatników VAT

Biała lista podatników VAT to nowe uregulowanie prawne, obowiązujące od września 2019 roku. Obok innych zmian przepisów, jakie Ustawodawca przewidział na lata 2019/ 2020 biała lista jest dla księgowych szczególnie istotna. Błąd w weryfikacji rachunków może oznaczać dla księgowego poważne konsekwencje. Biała lista podatników VAT To prowadzony przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej wykaz zawierający najistotniejsze… Czytaj dalej »

Ryzyko w zawodzie księgowego

Zawód księgowego zawsze obarczony był dużą dozą ryzyka. W realiach księgowości nawet drobne przeoczenia mogą bowiem prowadzić do poważnych konsekwencji i roszczeń ze strony klienta. Obecnie jednak ryzyko księgowe wzrasta szczególnie. Do tego stanu rzeczy przyczynia się dynamicznie rozwijająca się gospodarka i technologia oraz próbujące nadążyć za nowymi rozwiązaniami uregulowania prawne. Częste zmiany przepisów odzwierciedlają… Czytaj dalej »

Jak działa trigger w ubezpieczeniu dla księgowych?

Trigger w ubezpieczeniu dla księgowych Trigger jest istotnym elementem ubezpieczenia OC księgowego, wpływa bowiem na zakres ochrony ubezpieczeniowej. To od rodzaju triggera zależy, czy finansową odpowiedzialność za szkodę poniesie ubezpieczony księgowy, czy zakład ubezpieczeń. Stąd tak ważne jest, aby zawierając umowę ubezpieczenia oc księgowego, zapoznać się z jej ogólnymi warunkami (tzw. OWU). Ponieważ rynek ubezpieczeń… Czytaj dalej »

Skutki błędu księgowego

Częste błędy księgowe Wśród najczęściej popełnianych błędów księgowi zazwyczaj wskazują nieprawidłowości będące efektem niestaranności, przeoczeń, pośpiechu, braku doświadczenia czy aktualnej wiedzy. Konsekwencją pomyłek są zatem niepoprawne merytorycznie, rachunkowo lub niezachowane, mimo obowiązującego prawnie terminu ich przechowywania, dokumenty księgowe. Innym równie powszechnym błędem jest niedotrzymywanie terminów czy nieprawidłowości kadrowe. Abstrahując od typowej nierzetelności w zawodzie, pomyłki… Czytaj dalej »